Här är min slutgiltiga essä "Hur kan man Distribuera en Musikvideo?"
En essä som handlar om hur
distribution för en musikvideo kan fungera via en plattform som internet. Vad
bör man tänka på och varför?
Förord
I kursen DDB302 (Digitala
Distributionsformer) på Högskolan Väst i Trollhättan HT-13, skall man skrivit
en essä för kursen. Innan val av ämne till essä skall varje deltagare i kursen
gjort ett lärkontrakt för kursens innehåll och essä (DDB302-Kursblogg (2013).
Inledning
Eftersom jag har som framtida dröm att
få arbeta med musikvideos vill jag få mer kunskap om begreppet musikvideo.
Känner dessutom att det kan vara till stor fördel att ha kännedom om
distribution och liknande när man söker ett jobb inom den branschen.
Bakgrund
och Syfte
Under tidigare veckor innan
essä-skrivning i kursen DDB302, har varje deltagare fått utreda tre olika
distributionstjänster som är digitala, där tjänsten blogg var obligatorisk
medan de andra två var valfria (DDB-Kursblogg, 2013).
De tjänster som jag har valt att få
mer kunskap om förutom ”Blogg” är ”Vodcasting” och ”YouTube”.
Denna essä kommer därför att inrikta
en del av sitt innehåll för ämnet via de digital distributionstjänsterna som
jag har undersökt i denna kurs.
De följande frågeställningar som jag
vill utreda för att besvara denna essä är:
- Vad bör man tänka på innan man distribuerar en musikvideo?
- Bör man anpassa sitt distributionssätt beroende på målgrupp eller genre av låt?
- Konsekvens?
Vad är en Musikvideo?
En musikvideo är en video med ett
innehåll bestående av en inspelad låt och videomaterial som kan vara baserat på
låtens text enligt The Free Dictionary (2009).
Dictionary (2013) skriver också att definitionen av en musikvideo är att
videon innehåller en populär låt med ett videomaterial av kommersiellt
framträdande från exempelvis en artist i form av mimning och/eller en berättelse
baserat på låtens handling eller budskap i videon.
Videon kan även innehålla speciella
effekter som styrker dramaturgin i berättelsen ytterligare (Dictionary, 2013).
Av de musikvideos jag har sett
hittills i mitt liv, så kan jag hålla med Dictionary (2013) till viss del om
deras definition kring begreppet. Men samtidigt tycker jag att det är fel att
säga att en musikvideo är enbart en video som innehåller ett framträdande av en
populär låt och att videon är baserat på ett kommersiellt syfte.
Varför jag tycker det är fel är för
att de nämner inte vad deras syn om vad ett kommersiellt syfte eller vad en
populär sång innebär i deras definitionen kring begreppet musikvideo.
När jag tänker på ett kommersiellt
syfte tänker jag först och främst på reklam i form av marknadsföring av
antingen en produkt eller ett varumärke. Varumärket i detta fall kan vara
artisten som vill exponera sig för att få ny respektive underhålla sin publik
(Shauker, 2012, s. 11-12).
Men även kan det kommersiella syftet
vara en produkt som exponeras väldigt mycket i videon, som varumärket eller
företaget för produkten hoppas blir till vinst (Wikipedia, 2013, a). Till
exempel tänker jag på artisten Lady Gaga’s musikvideo för låten Telephone (2010) med bland annat ”Diet
Coke”-burkar inrullat i håret vid sekvensen 2:59. Eller några av artisten
Britney Spears musikvideos som Circus
(2008) eller Work B**ch (2013), innehållande artistens egna parfymvarumärke.
Dictionary (2013) skriver som jag har
nämnt tidigare i denna text, att en musikvideo innehåller ett framträdande av
en populär låt.
När jag tänker populär låt får jag en
bild om en låt som spelas flitigt via exempelvis radio som Shuker (2012, s.
3-4) också nämner via underrubriken Popular
i sin bok Understanding Popular Music
Culture.
Men en låt kan bli populär först efter
att en musikvideo har blivit släppt. Ett exempel på detta påstående är låten
Gangnam Style av PSY.
Artisten PSY med låten Gangnam Style
var först känd bland K-pop fans enligt Wikipedia (2013, b), men efter att en musikvideo
hade släppts spred fansen videon via
olika sociala nätverk. Vilket i sin tur ledde till att fler personer i andra
länder fick kännedom om artisten PSY och hans låt Gangnam Style, och inte bara
K-pop fans i artistens hemland (Wikipedia, 2013, b).
iMusician Digital (2013, b) är en
webbsida som ger tips inom musikbranschen samt tillåter en användare att
distribuera sin musik via internet (iMusician Digital, 2013, a). De skriver att
tack vare termen virtuell video= videomaterial som sprids snabbt via internet,
kan en artist eller låt bli väldigt populär.
iMusician Digital (2013, b) skriver
också att man inte behöver en stor budget för att göra eller distribuera en
musikvideo. Robertsson R (2007) nämner ytterligare att för att publicera en
video via internet behöver man inte ett produktionsbolag som styr över process,
distribution eller budget. Du kan vara en ”enkel” privatperson (Robertsson R,
2007).
Det jag vill komma fram till är att
man behöver inte ha en populär låt för att göra eller distribuera en
musikvideo.
När jag tänker efter gällande den
andra punkten i Dictionary (2013) beskrivning om termen musikvideo, nämligen
den kommersiella, kanske man behöver använda ett kommersiellt syfte för att man
vill visa artisten eller nå ut med ett budskap till potentiell publik?
Eller för att artisten kanske vill
exponera en ny image av sin karriär för en ny publik?
Med ny image av karriär tänker jag på
Miley Cyrus med musikvideon till låten We
Can’t Stop (2013). Miley Cyrus var redan känd vid 11 års ålder via serien
Hannah Montana (Wikipedia, 2014, a) som sändes för Disney Channel, en kanal som
har en yngre baserad publik som målgrupp (Disney Channel, 2014).
Vid 21 års ålder presenterade Cyrus en
ny image för världen, bland annat via musikvideon We Can’t Stop (2013), som ansågs av många enligt Wikipedia (2014,
a) presentera att Cyrus ville bryta från Disneys ”oskuldsfulla barn” image till
en ny vuxen image baserat på ett mer sexuellt innehåll eller drogreferenser som
finns i hennes låt (Wikipedia, 2014, a-b).
Cyrus nya image blev en allmän samt
väl debatterad nyhet över olika medier då musikvideon ”We Can’t Stop” spreds
snabbt över internet (Wikipedia, 2014, a-b).
Men som sagt och slutord om begreppet
musikvideo. Bara man har en inspelad låt och ett videomaterial som KAN vara baserat på låtens text
eller något annat man vill förmedla, så har man en musikvideo skriver The Free
Dictionary (2009).
Vad
kan vara viktigt att tänka på?
Om man vill att sin musikvideo skall
synas baserat på fakta och exempel jag hittills har presenterat, kanske en
musikvideo kan synas bättre om man använder en plattform som internet, och inom
de tre tjänsterna (Blogg, vodcasting,
YouTube) har som en utgångspunkt via?
Det som alla tre tjänsterna (Blogg, vodcasting, YouTube)har gemensamt
är först och främst som kanske är uppenbart är att man måste ha
internetuppkoppling för att kunna publicera, se eller dela ett videoklipp via
dessa tjänster. Men framförallt nämner olika källor som exempelvis Christensen
Lindberg m.fl. (2008), Goyal (2012) och YouTube (2013), att det är viktigt att
planera sitt innehåll efter riktlinjer, möjlighet och målgrupp som finns för en
distributionstjänst men framförallt för innehållet du vill distribuera.
En annan sak som är viktig att tänka
på gällande inför skapandet av sin musikvideo innan distribution, är att veta
genren till sin låt och dina mål med låten menar Rilton m.fl. (2011). Detta för
att det ska bli lättare att kunna planera din video och förstå dess syfte, men
också för att kunna kategorisera vad för typ av musikvideo det skall bli.
Genom kategorisering kan det vara
lättare att veta vart videon kan bli distribuerad för att nå ut till en
potentiell publik för den specifika genren på bästa sätt (Railton m.fl. 2011).
Efter att ha läst bland annat
YouTube’s (2013) olika informationssidor, riktlinjer och avtal så får jag en
uppfattning om att det är väldigt viktigt att förstå syftet med sitt innehåll
men också att kunna förstå vad konsekvenserna kan bli eller leda till när någon
utomstående får ta del av exempelvis ditt material.
Samma sak gäller för de andra
tjänsterna vodcasting och blogg, men skillnaden är att dessa två är inte
specifika tjänster med varsin webbadress, utan de är termer för tjänster som
kan finnas på internet med respektive terms kriterier och riktlinjer inom olika
webbtjänsters avtal om användande för respektive, nämner bland annat
Christensen Lindberg m.fl. (2008) och Goyal (2012).
Men hur kan en musikvideo bli synlig
via tjänster som dessa över internet?
Det som källorna iMusician Digital
(2013, b) samt James Moore’s (2013) artikel 17
Ways To Self-Promote And Distribute Your Music Video (If You Must skriver om är hur man kan göra en musikvideo
synlig samt hur den kan spridas snabbt via internet.
iMusician (2013, b) skriver att det
finns fem punkter som kan göra att en musikvideo sprids snabbt . Dessa fem
punkter är musikvideos med ett innehåll som är baserat på följande:
- Kreativitet
- Komedi
- Ironi
- Hype
- Känsla
Moore (2013) skriver i sin artikel i
en av punkterna att det är viktigt via exempelvis en tjänst som YouTube tänka
över bra nyckelord som kan vara bra att använda som taggningar. Taggningar är
till för att ditt videoklipp skall kunna hittas via YouTube eller någon
sökmotor (Moore, 2013). Men eftersom internet är en enorm plattform kan det
vara viktigt beroende på vad du har som mål med din video att göra dig mer
synlig än andra nämner Moore (2013) ytterligare.
Det du kan göra förutom att använda
dig av taggningar är att komma på en bra titel som väcker intresse berättar
Natalie McCatty (2013). Detta kan du göra genom att exempelvis söka på
nyckelord som är baserade över ditt innehåll för att se vad för typ av träffar
som kan dyka upp och är de första (McCatty, 2013).
Det exempel som McCatty (2013) utreder
är först och främst gällande hur man kan göra en blogg synlig, då hennes
artikel har som titel:
Learn
to Write Blog Headlines Search Engines Love: Five Tips.
Men vem säger att det inte går att
göra samma sak för en musikvideo oavsett vart den publiceras på internet eller
har för innehåll?
Diskussion
& Slutsats
Det som har varit svårt med min essä
är att hitta bra källor. Jag skulle vilja ha tagit del av fler källor som kunde
har skrivits av personer som har jobbat respektive jobbar inom
musikvideobranschen och just gällande distributions delen.
De flesta källor som jag hittade var
från personer som var väldigt insatta med hur man kan distribuera material via
sociala medier. Det tycker jag har varit
bra också att ta del av, men skulle ändå vilja veta mer från någon som har
erfarenheter hur musikvideobranschen fungerar för att få en tydligare bild om
dess distributionsprocess.
Men för att återgå till att ”knyta
ihop säcken” för denna essä genom att besvara dess ämne ”Hur kan man
distribuera en musikvideo”, har jag som sagt använt mig av tre frågeställningar
som nämndes i inledningen. Dessa frågeställningar var:
- Vad bör man tänka på innan man distribuerar en musikvideo?
- Bör man anpassa sitt distributionssätt beroende på målgrupp eller genre av låt?
- Konsekvens?
Det man bör tänka på innan man
distribuerar en musikvideo är enligt Railton m.fl. (2011) att ha en tydlig
planering inför sitt skapande av en musikvideo. Det är viktigt menar Railton
m.fl. (2011) att veta målet man har för låten man vill använda till sin musikvideo
och dess genre. Om man vet detta först innan planering och skapande av en
musikvideo, kan man lättare förstå till vilken potentiell publik musikvideon är
bäst tillämpad för i form av popularitet av låt genre samt vart det kan bli
bäst att distribuerad för den potentiella publiken (Railtion m.fl., 2011).
De källor som jag har använt för att
utreda de tre distributionstjänsterna (blogg, vodcasting och YouTube) är bland
annat Goyal (2012) för blogg,
Christensen Lindberg m.fl. (2008) för vodcasting, samt YouTube (2013) om de
själva. Det som alla skriver de tre källorna har skrivit och som jag har fått
en gemensam bild över, är att det är viktigt att planera sitt innehåll efter
riktlinjer, möjlighet och målgrupp som finns för en distributionstjänst.
YouTube’s (2013) informations sidor om
riktlinjer,
avtal, tillåten användning och upphovsrätt tycker jag förklarar detta
mer djupgående än vad Goyal (2012) och Christensen Lindberg m.fl. (2008) gör i
sina artiklar om argumentet.
Det som YouTube (2013) nämner, och som
jag har fått en stor insikt över, är att läsa avtal väldigt noga innan man
publicerar material som nödvändigtvis inte bara är musikvideos. Om man ska göra
en kort sammanfattning kring dessa källor från YouTube (2013) och gällande min
insikt, så är det att man får tänka över hur utomstående kan uppfatta ditt
innehåll/ material samt vad konsekvenserna kan bli.
Klart att det finns alltid någon som
kanske blir upprörd över ditt material på något sätt, men så länge man inte
strider mot avtal och allmänna riktlinjer eller lagar inom exempelvis ditt land
eller distributionstjänsten där man väljer att publicera exempelvis sin
musikvideo på, så verkar det vara lugnt och din musikvideo kan bli synlig för
allmänheten.
Men för att vara på den säkra sidan
kan det vara bra med juridisk rådgivning från en expert eller advokat inom
ämnet, rekommenderar YouTube (2013, d).
Eftertanke
med denna essä..
Det jag skulle ha velat fått mer
kunskap om eller gå vidare med är hur man kan förbättra synligheten med sin
musikvideo via en plattform som internet. Anledningen till att jag inte gjorde
det till denna essä, var för att det var svårt att hitta källor som visade
pålitlig information om bland annat vem skribenten var eller varför skribenten
hade belägg för att kunna påstå att det faktiskt var det texten löd. Men detta
kanske är ett bevis för att antingen att kriterierna, fakta och diverse exempel
som jag har nämnt i essän, kanske visar att ”that’s the only way to make it!”
via internet? Eller så kanske jag har haft för få söktermer när jag har velat
hitta pålitlig fakta eller resonemang inom musikvideo-branschen?
En annan sak som var till stor nackdel
var att de flesta källor bara berättade om hur man kan förbättra synligheten
för en musikvideo i allmänhet bara via YouTube och inte via andra
distributionstjänster.
Men detta kanske framlägger ett bevis
för att YouTube är den bästa tjänsten eller webbsidan att distribuera en
musikvideo virtuellt via?
Varför
det i så fall?
Källförteckning
Britney Spears- Circus. (2008). [Video
online]. http://www.youtube.com/watch?v=lVhJ_A8XUgc
[2013-12-17]
Britney Spears- Work B**ch. (2013).
[Video online]. http://www.youtube.com/watch?v=pt8VYOfr8To
[2013-12-17]
Christensen Lindberg, Lars. Hurt,
Robert. (2008). A Hands-on Guide to Video Podcasting- Research &
Applications. [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://www.capjournal.org/issues/02/02_05.pdf
[2013-11-27]
DDB302-Kursblogg. (2013). Kursguide. Digitala Distributionsformer-DDB302.
[Blogg]. Tillgänglig: http://media.hv.se/kurser/ddb/info/guide/
[2013-12-19]
Dictionary. (2013). Music video [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://dictionary.reference.com/browse/music+video
[2013-12-17]
Disney. (2014). Disney Channel. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.disney.se/disney-channel/
[2014-01-11]
Goyal, Sumit. (2012). Blog and
Blogging. [Elektronisk] Journal of Science, vol 1:1, p. 1-2. Tillgänglig:
Google Scholar [2013-11-27]
iMusician Digital. (2013). a. What we do-Digital Music Distribution.
[Elektronisk] Tillgänglig: http://www.imusiciandigital.com/en/what-we-do/digital-music-distribution/
[2013-12-18]
iMusician Digital. (2013). b. What makes a music video go viral?
[Elektronisk] Tillgänglig:
Lady Gaga- Telephone ft. Beyoncé.
(2010). [Video online]. http://www.youtube.com/watch?v=EVBsypHzF3U
[2013-12-17]
McCatty, Natalie (2013). Learn to
Write Blog Headlines Search Engines Love: Five Tips, SiteProNews. [Blogg] 19 november. Tillgänglig: http://www.sitepronews.com/2013/11/19/learn-write-blog-headlines-search-engines-love-five-tips/.
[2013-12-10].
Miley Cyrus-We Can’t Stop. (2013).
[Video online]. https://www.youtube.com/watch?v=LrUvu1mlWco [2014-01-11]
Moore, James (2013). 17 Ways To Self-Promote And Distribute Your
Music Video (If You Must). [Elektronisk] ThinkLikeALabel.com. 28 mars. Tillgänglig: http://www.thinklikealabel.com/17-ways-to-self-promote-and-distribute-your-music-video-if-you-must/
[2013-12-18]
Railton, Diane & Watson, Paul.
(2011). Music video and the politics of representation. [Elektronisk]
Edinburgh: Edinburgh University Press. Tillgänglig: Google Scholar [2013-11-19]
Robertsson R, Mark (2007). What Is
A Vodcast or Video Podcast?. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.reelseo.com/what-is-a-vodcast-or-video-podcast/
[2013-11-27]
Shuker, Roy. (2012). Understanding
popular music culture. Routledge.[Elektronisk] Baskerville: Taylor &
Francis eBooks: Tillgänglig: Google Scholar [2013-11-19].
The Free Dictionary (2009) Music video [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.thefreedictionary.com/music+video
[2013-12-17]
Wikipedia. (2013,). a. Kommersiell.
[Elektronisk]. Uppdaterad: 17 oktober. Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Kommersiell&oldid=24118018
[2013-12-17]
Wikipedia. (2013). b. Gangnam Style. [Elektronisk].
Uppdaterad: 5 december. Tillgänglig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gangnam_Style
[2013-12-18]
Wikipedia. (2014). a. Miley Cyrus . [Elektronisk]. Uppdaterad:
6 januari. Tillgänglig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miley_Cyrus [2014-01-11]
Wikipedia. (2014). b. We Can’t Stop. [Elektronisk].
Uppdaterad: 11 januari. Tillgänglig:
http://en.wikipedia.org/wiki/We_Can%27t_Stop [2014-01-11]
YouTube (2013). a. About YouTube.
[Elektronisk] Tillgänglig: http://www.youtube.com/yt/about/
[2013-12-03]
YouTube (2013) .b. Användningsvillkor
för Tjänsten. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.youtube.com/t/terms
[2013-12-08]
YouTube (2013) .c. Riktlinjer för
YouTube Mötesplats. [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://www.youtube.com/t/community_guidelines
[2013-12-08]
YouTube (2013) .d. Vad innebär
tillåten användning (Fair Use)?. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.youtube.com/yt/copyright/sv/fair-use.html
[2013-12-08]
YouTube (2013) .e. Vad är
upphovsrätt?. [Elektronisk]. Tillgänglig:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar