måndag 23 december 2013

Kommentar till Linn Leding!

Har fått i uppgift att kommentera Linn Ledings essä:
"Instagramma smart"

Eftersom Linn inte har gjort ett inlägg för sin essä i sin blogg, har jag inte kunnat kommentera till henne "direkt", utan har meddelat henne via Facebook.
Klicka på "Läs mer" för att se min kommentar till Linn Leding.

Abstract 
58 foton uppskattas laddas upp och delas världen över, varje sekund. 150 miljoner användare har skapat ett konto. Applikationen Instagram har sedan lanseringen 2010 vuxit sig till att bli den främsta fotodelningsapplikation som finns. Allt ifrån privatpersoner, företag och kändisar använder sig av appen för att dela med sig av sin vardag, tankar, kampanjer och produkter.

Kommentar: Du har inte referat till något av dina ”påståenden”. Jag vet att det är en essä men ha med i alla fall med en källa som visar vart du har fått informationen till din abstract, för annars känns det som att du förmedlat informationen enbart efter din uppfattning om tjänsten och därför kanske essän uppfattas som inte trovärdig för en person som aldrig har använt/ hört talas om tjänsten du vill förmedla .

Inledning 
I dagens läge finns alla möjliga sorters sociala nätverk och tjänster för den som intresserar sig för digitala distributionsformer. Man kan dela med sig av tankar och åsikter, genom text, bild, eller video. Tack vare all dessa tjänster och sociala nätverk kan man nå ut och beröra så många fler än tidigare. Berättelser som annars inte hade uppmärksammas kan nu delas mellan olika tjänster och blåsa upp enorma reaktioner.

Kommentar: Samma som jag skrev gällande abstracten, men med ett undantag att ha med två-tre källor tror jag, eller använda en källa och referera till två till tre meningar du har skrivit. De meningar som jag gärna skulle vilja ha refererat är:

1. Man kan dela med sig av tankar och åsikter, genom text (källa, möjligen hur en blogg fungerar? Exempel: Pulizzi (2013)), bild (källa, Instagram? Exempel: Instagrams information på webben (2013) ), eller video (källa, YouTube (2013) ?) 

2. Tack vare alla dessa tjänster och sociala nätverk kan man nå ut och beröra så många fler än tidigare. 

3. Berättelser som annars inte hade uppmärksammats kan nu delas mellan olika tjänster och blåsa upp enorma reaktioner.

En annan sak som jag tänkte på är den tredje meningen som jag har nämnt. ”Blåsa upp enorma reaktioner”, tycker jag är en väldigt negativ laddad mening. Det jag tänker är att reaktionerna behöver inte vara negativa, utan de kan ju även vara positiva. T.ex när jag läste om vodcasting nämnde Christensen Lindberg m.fl. (2008), om hur diskussion bildas och vad det får för effekt mellan skaparen och dess användare. Kolla också efter andra källor som kanske berör ditt ämne mer.

För att låta mer neutral kan du skriva såhär istället:
”Berättelser som annars inte hade uppmärksammats kan nu delas mellan olika tjänster och leda till olika former av reaktioner-positiva respektive negativa” och sen kanske du kan avsluta med ett kort exempel (referera detta!). 

Övrigt Inledning
Byt rad för (eftersom du skriver om något ”nytt” än det du tidigare har presenterat): I min essä kommer jag att ta upp olika fakta kring foto appen Instagram samt gå närmare in på hur man som företag eller privatperson på ett smart sätt kan använda appen för att styrka sitt personliga varumärke.

Syfte 
Jag valde att skriva min essä kring tjänsten Instagram då det är något som intresserar mig. Det är en tjänst som snabbt blev populär då den lanserades och den visar bara tecken på att bli större. Jag tror att tjänsten kommer få en större roll i framtiden och därför väljer jag att inrikta mig på vilka möjligheter som Instagram idag kan erbjuda. Målgruppen för min essä är andra personer som intresserar sig för tjänster som Instagram och som är nyfikna på vilka möjligheter som tjänsten kan erbjuda oss användare. 

Kommentar: Referera till denna mening: Det är en tjänst som snabbt blev populär då den lanserades och den visar bara tecken på att bli större.
Jag känner att det sista du nämner (Målgrupp…)är mer ett text stycke som passar bättre in på en rubrik som ”Förord” eller en kort sammanfattning på titelsidan under exempelvis din bild. Du har förord efter abstract och innan försättsblad (Merkel m.fl., 2006, s. 10). Samma källa nämner även om sammanfattningen på en titelsida. Tror det kan vara bra att ha det under bilden för att en läsare skall få direkt ett första intryck över essäns handling.

Vad är Instagram ?
PERFEKT PERFEKT PERFEKT!

Historia 
Tänk över dina långa stycken. Några meningar handlar om en helt ny sak än vad du tidigare har berättat om= byt rad. Denna mening: Idag är Instagram en bland de populära sociala nätverken som finns och det uppskattas att 58 foton laddas upp och delas varje sekund runt om i världen (Daniells, 2012), har använts tidigare i ”Vad är Instagram?”.

Sammanfattningsvis har jag kommit fram till att Instagram som tjänst är ett ultimat verktyg för dem som vill stärka sitt varumärke. Man skall tänka på att ta bilder som är bra komponerade, gärna ha tredjedelsregeln i åtanke samt använda sig av relevanta hashtags. På detta sätt kommer förhoppningsvis fler hitta till din Instagram profil och du kan då beröra fler och på så sätt stärka ditt varumärke. Så vare sig du som användare använder tjänsten för att få inspiration, skaffa följare, marknadsföra eller hitta personer med gemensamma intressen, är möjligheterna är oändliga då man (som jag tidigare skrivit) kan kombinera Instagram med flera sociala medier. 

Kommentar: Jag tycker du inte behöver ha med detta eftersom essän är ju tänkt att förmedla ett användarperspektiv kring ditt ämne, och det har du gjort. Detta stycke får jag en känsla om är något som du har utrett respektive skrivit om när vi skulle prata om tre olika tjänster och avsluta med en sammanfattning kring varje tjänst.

Övrigt 
Du har inget försättsblad, kanske kan vara bra när du har många sidor med mycket text. Lite stavfel, kolla på det. Okej Layout. Tänk över det jag har nämnt, framförallt gällande abstract, inledning och syfte.
Lycka till med din slutliga essä ! :)

Källförteckning 
Christensen Lindberg, Lars. Hurt, Robert. (2008). A Hands-on Guide to Video Podcasting- Research & Applications. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.capjournal.org/issues/02/02_05.pdf [2013-12-23]

Instagram (2013). Capture and Share the World's Moments. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://instagram.com/# [2013-12-23]

Merkel, Magnus. Andersson, Ulrika. Lundquist, Malin. Önnegren, Britta. (2006). Lathund för rapportskrivning. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.liu.se/cmts/kursutbudet/tfke33/lathund-for-rapportskrivning/1.71024/Lathund2006-01-20.pdf [2013-12-23]

Pulizzi, Joe (2013). 11 Questions to Ask Before You Blog, Business2community.[Blogg] 14 november. Tillgänglig: http://www.business2community.com/blogging/11-questions-ask-blog-0674863 [2013-12-23].

YouTube (2013). About YouTube. [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.youtube.com/yt/about/ [2013-12-23]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar