måndag 16 december 2013

Min kommentar till dig Jessica!

Förord: Kommenterade detta INLÄGG från Jessicas Blogg.

Hej Jessica. Jag tycker att du har ett bra sätt att presentera ditt innehåll i form av titel som McCatty (2013) skriver är viktigt, samt vad du väljer att berätta mer om vad som är viktigt att tänka på. Jag läste några av de källor du har haft med i tidigare inlägg om blogging, och tyckte att det var väldigt bra så jag använde dessa länkar som referenser till min research om blogg.

Vad tänkte du på när du sökte? 
De var väldigt bra länkar du hade hittat, och när jag själv sökte via exempelvis google blev det för det mesta väldigt gamla källor eller från skribenter som inte presenterade sig för vilka de var eller varför de hade skrivit om ämnet.

Du har en väldigt snygg design som tilltalar mig.
Men något som Grant Friedman (2009) från ”The Smashing Magazine” nämner som jag delar en åsikt/teori om, är att det kan vara bra om man har en ”Read More”-tagg i sina inlägg. Han skriver att det är bra att ha det för att komprimera inläggen så läsaren får chansen att se som första intryck över vad för typ av inlägg du presenterar, och varför läsaren skall få intresse till att följa dig. En sak som jag också tänker på, som inte nämns av Friedman(2009), är att det kan ju vara bra att se hur ofta skribenten till bloggen uppdaterar den genom att se en möjlig tidsintervall mellan de olika inläggen som finns.

Du skriver väldigt bra, men jag tror att en ”Läs Mer” knapp/länk, hade gjort det lättare att se vad för typ av inlägg samt när du har publicerat de olika inläggen eftersom man kan se fler inlägg utan att bläddra ned som Friedman (2009) har nämnt. Du har mycket text, och därför kan det vara bra som första intryck att låta läsaren själv bestämma om hen vill fortsätta att läsa eller följa, istället för att läsaren skall bläddra för att hitta tidigare inlägg.

Källförteckning 

Friedman, Grant (2009) Designing ”Read More” And ”Continue Reading” Links [Elektronisk]. TheSmashingMagazine.com. 28 juli. Tillgänglig: http://www.smashingmagazine.com/2009/07/28/designing-read-more-and-continue-reading-links/ [2013-12-16]
 
McCatty, Natalie (2013). Learn to Write Blog Headlines Search Engines Love: Five Tips, SiteProNews. [Blogg] 19 november. Tillgänglig: http://www.sitepronews.com/2013/11/19/learn-write-blog-headlines-search-engines-love-five-tips/. [2013-12-10].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar