Dagens inlägg kommer inte bara handla om ovan nämnd frågeställning, utan också om varför en användare kan vilja bruka en tjänst som vodcasting.
Christensen Lindberg m.fl. (2008) skriver om varför vodcasting har blivit allt mer populärt att använda och
distribuera via. Det som Christensen Lindberg m.fl. nämner är att plattformar
som använder vodcast-liknande tjänster som exempelvis YouTube, har gjort det
möjligt för Tv-användaren att kunna själv få välja när hen vill se ett program,
istället för att enbart anpassa sig efter en Tv-tablå (2008, s. 1-2).
Bild tagen från en artikel ur The Guardian |
Detta blir verklighet eftersom
vodcasting har ett RSS-format som gör
att användaren kan ladda ner per automatik ett videoklipp (Gill, 2005) till
flera portabla enheter (Cartwright, 2009, s. 1) som exempelvis datorer och
mobiler (Christensen Lindberg & Hurt, 2008, s. 2).
Det har också gjort det möjligt för en
”enkel” privatperson att kunna få göra sitt egna videomaterial och distribuera
det billigt eller gratis, utan att ett produktionsbolag styr över process,
publikation eller budget (Robertsson R, 2007). Detta blir också en
direktkontakt mellan producenten och dess brukare menar Christensen Lindberg
m.fl. (2008, s. 1).
Målgruppen som använder vodcasting är
framförallt unga människor enligt Christensen Lindberg m.fl. En teori som
författarna nämner i sin artikel är att den yngre befolkningen har tidigare i
sitt liv fått ta del vad en tjänst av denna typ kan erbjuda, och därför kan de
traditionella tjänsterna som Tv verka oattraktivt i jämförelse (2008, s. 2-3).
Antalet användare av vodcast-tjänster
är svårt att definiera. Men som slutord skriver Robertsson R (2007) att många
pod/vodcast-”producenter” har inte ett stort antal av följare till sina
videoklipp eller ljudfiler, men att ett stort antal ser/lyssnar och senare
delar med sig materialet till andra parter. Detta har gjort att flera företag i
olika branscher har sett en chans med att använda exempelvis vodcasting för att
lättare kunna marknadsföra sitt företags image, tjänst eller produkt
(Robertsson R, 2007).
Källförteckning
Cartwright, Curtis. (2009). Audience Research- A briefing paper for
people experimenting with digital media. [Elektronisk]. Jisc Content. Tillgänglig:
Christensen Lindberg, Lars. Hurt,
Robert. (2008). A Hands-on Guide to Video
Podcasting- Research & Applications. [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://www.capjournal.org/issues/02/02_05.pdf
[2013-11-27]
Gill, Kathy. (2005) Blogging, RSS
and the Information Landscape: A Look At Online News. [Elektronisk] Workshop
on the Weblogging Ecosystem, University of Washington. Tillgänglig: http://faculty.washington.edu/kegill/pub/gill_www2005_rss.pdf
[2013-11-26]
Robertsson R, Mark (2007). What Is
A Vodcast or Video Podcast?. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.reelseo.com/what-is-a-vodcast-or-video-podcast/
[2013-11-27]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar