torsdag 28 november 2013

Del 3: Distribution via Vodcast?


Nu har vi kommit till det tredje och därmed det sista inlägget om Vodcast på denna blogg. Detta inlägg kommer handla allmänt om vad som kan vara bra att ha kunskap om gällande distribution med vodcasting som tjänst.



Bild tagen från Videoblog Marketing
Vodcasting är en tjänst som kan uppmuntra människor till diskussion (SYN, 2013, a) bland annat genom en lättare form av direktkontakt mellan skapare och dess följare, skriver Christensen Lindbergm.fl. (2008, s. 1-2). 


SYN (2013, a) nämner ytterligare på sin webbsida att en vodcast kan betraktas som en videoblogg, genom att istället för att skriva text som inlägg kan man göra en video. Det man får ha i åtanke är att om man ska göra en vodcast måste man anpassa sig efter ett RSS-format som gör det möjligt för följaren/brukaren att kunna ladda ner videoklippet till sina portabla enheter (Bernhardsson, 2013)


Det som kan vara bra att veta ifall man skulle vilja ha en sådan bra vodcast som möjligt är att veta hur du som skapare ska forma ditt material genom att exempelvis kolla hur andra vodcastings är utformade och vart de är publicerade, för att få en stabil bild över hur du vill göra ditt material för din vodcast (SYN, 2013, a).  

En annan kunskap som kan vara viktigt att veta är att trots att en tjänst som vodcasting kan få användaren att uppleva en form av kontroll och stimulans genom att få ett videoklipp direkt i önskad portabel enhet, och kan få se det när hen vill (Christensen Lindberg & Hurt, 2008) , så får man inte glömma att en tjänst som vodcast behöver i de flesta fall internetuppkoppling för att ett videoklipp skall kunna visas, enligt Sherman (2013).

Sherman menar att videoklipp brukar i de flesta fall vara stora filer och därför kan det vara bra att rikta sitt material till en publik som har bra internetuppkoppling om man vill distribuera en vodcast-video. Bernhardsson (2013) nämner också att det kan vara bra att tänka i förproduktionen att utforma sitt material som korta videoklipp om man vill göra en videoblogg;



” Det unika med en blogg är flera korta inlägg vilket gör det unika med en videoblogg att den innehåller flera videos i flera inlägg.”



Lennarth Bernhardsson i inlägget ”Om Videoblogg” i kursblogg Digitala Distributionsformer.



Goyal (2012) skriver i sin text att de mest populära bloggarna på internet är de bloggar som är personligt utformade. SYN (2013, a) skriver också att videobloggar/vodcasts är personlig utformade genom att betraktaren får möta oftast scener ett videoklipp, där producenten befinner sig i sitt eget hem, eller att betraktaren får se producentens stora engagemang för ämne (SYN, 2013, b). Enligt SYN (2013, b) så syns det i kameran när du som skapare pratar eller visar material som involverar ett ämne du är intresserad av, och därför kan det bli lättare att utforma förproduktionen via exempelvis ett intresse eller hobby, och vad som involverar i form av publik mm i det intresset (SYN, 2013, b).



Källförteckning


Bernhardsson, Lennarth (2013). Om Videoblogg, Digitala Distributionsformer-DDB302. [Blogg] 24 november. Tillgänglig: http://media.hv.se/kurser/ddb/tjanster-2/om-videoblogg/ . [2013-11-28]



Christensen Lindberg, Lars. Hurt, Robert. (2008). A Hands-on Guide to Video Podcasting- Research & Applications. [Elektronisk]. Tillgänglig:




Goyal, Sumit. (2012). Blog and Blogging. [Elektronisk] Journal of Science, vol 1:1, p. 1-2. Tillgänglig: Google Scholar [2013-11-27]



Sherman, Fraser. (2013). Advantages and Disadvantages of Podcasting. [Elektronisk] Chron- Small Business. Tillgänglig:


[2013-11-28]



SYN.(2013).a. Vodcast workshops. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://syn.org.au/training/vodcasting  [2013-11-28]



SYN.(2013).b. Preparing your video blog. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://syn.org.au/training/preparing-your-video [2013-11-28]




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar