Nu har vi kommit till det tredje och
därmed det sista inlägget om Vodcast på denna blogg. Detta inlägg kommer handla
allmänt om vad som kan vara bra att ha kunskap om gällande distribution med
vodcasting som tjänst.
Bild tagen från Videoblog Marketing |
SYN (2013, a) nämner ytterligare på sin webbsida att en vodcast kan betraktas som en videoblogg, genom att istället för att skriva text som inlägg kan man göra en video. Det man får ha i åtanke är att om man ska göra en vodcast måste man anpassa sig efter ett RSS-format som gör det möjligt för följaren/brukaren att kunna ladda ner videoklippet till sina portabla enheter (Bernhardsson, 2013).
Det som kan vara bra att veta ifall
man skulle vilja ha en sådan bra vodcast som möjligt är att veta hur du som
skapare ska forma ditt material genom att exempelvis kolla hur andra vodcastings
är utformade och vart de är publicerade, för att få en stabil bild över hur du
vill göra ditt material för din vodcast (SYN, 2013, a).
En annan kunskap som kan vara viktigt
att veta är att trots att en tjänst som vodcasting kan få användaren att uppleva
en form av kontroll och stimulans genom
att få ett videoklipp direkt i önskad portabel enhet, och kan få se det när hen
vill (Christensen Lindberg & Hurt, 2008) , så får man inte glömma att en
tjänst som vodcast behöver i de flesta fall internetuppkoppling för att ett
videoklipp skall kunna visas, enligt Sherman (2013).
Sherman menar att videoklipp brukar i
de flesta fall vara stora filer och därför kan det vara bra att rikta sitt
material till en publik som har bra internetuppkoppling om man vill distribuera
en vodcast-video. Bernhardsson (2013) nämner också att det kan vara bra att
tänka i förproduktionen att utforma sitt material som korta videoklipp om man
vill göra en videoblogg;
” Det unika med en blogg är flera korta
inlägg vilket gör det unika med en videoblogg att den innehåller flera videos i
flera inlägg.”
Lennarth Bernhardsson i inlägget ”Om Videoblogg” i kursblogg Digitala Distributionsformer.
Goyal (2012) skriver i sin text att de
mest populära bloggarna på internet är de bloggar som är personligt utformade.
SYN (2013, a) skriver också att videobloggar/vodcasts är personlig utformade
genom att betraktaren får möta oftast scener ett videoklipp, där producenten
befinner sig i sitt eget hem, eller att betraktaren får se producentens stora engagemang
för ämne (SYN, 2013, b). Enligt SYN (2013, b) så syns det i kameran när du som
skapare pratar eller visar material som involverar ett ämne du är intresserad
av, och därför kan det bli lättare att utforma förproduktionen via exempelvis
ett intresse eller hobby, och vad som involverar i form av publik mm i det
intresset (SYN, 2013, b).
Källförteckning
Bernhardsson, Lennarth (2013). Om
Videoblogg, Digitala Distributionsformer-DDB302. [Blogg] 24 november. Tillgänglig: http://media.hv.se/kurser/ddb/tjanster-2/om-videoblogg/
. [2013-11-28]
Christensen Lindberg, Lars. Hurt,
Robert. (2008). A Hands-on Guide to Video Podcasting- Research &
Applications. [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://www.capjournal.org/issues/02/02_05.pdf
[2013-11-27]
Goyal, Sumit. (2012). Blog and
Blogging. [Elektronisk] Journal of Science, vol 1:1, p. 1-2. Tillgänglig:
Google Scholar [2013-11-27]
Sherman, Fraser. (2013). Advantages and Disadvantages of Podcasting.
[Elektronisk] Chron- Small Business.
Tillgänglig:
[2013-11-28]
SYN.(2013).a. Vodcast workshops. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://syn.org.au/training/vodcasting
[2013-11-28]
SYN.(2013).b. Preparing your video blog. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://syn.org.au/training/preparing-your-video
[2013-11-28]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar